ECONOMIE
- Minder regels voor ondernemers die zich in Maastricht willen vestigen. Vestigingsklimaat aantrekkelijk maken en sneller de vergunningprocedure laten verlopen.
- Laat ondernemers ondernemen en belast hun niet met allerlei onnodige voorschriften.
- Scholing in de vorm van cursussen voor gemeentelijk personeel om slagvaardigheid, ondernemerskennis en klantvriendelijkheid te vergroten. Stimuleren dat afgestudeerde jongeren niet uit onze stad vertrekken na hun studie en kennis meenemen. Faciliteerkansen voor hen op werk en de juiste woning in samenwerking met de onderwijsinstellingen.
6.1 TOERISME
- SAB wil de traditionele winkels en kleine zelfstandigen meer ondersteunen. Zo willen wij een grotere diversiteit van winkelaanbod behouden, waardoor de eigenheid en charme van Maastricht behouden blijft en de keuze om in Maastricht te shoppen versterkt wordt.
- Openstelling van de winkels op feestdagen vinden wij geen goed idee. Dit zijn dagen die voor iedereen en zeker de hardwerkende ondernemer en werknemers een feest en/of rustmoment dienen te zijn.
- SAB is voorstander van het verplaatsen van de donderdagkoopavond naar de vrijdagavond voor het bevorderen van het aantal hotelovernachtingen door een heel weekend in de stad te vertoeven.
- Loslaten van de dagennorm op het Vrijthof of andere pleinen tijdens evenementen vanwege de flexibiliteit. Hier is maatwerk een betere oplossing en hoeft de ervaren drukte of overlast in de binnenstad niet in de weg te staan.
- Substantiële verhoging van de toeristenbelasting, in lijn met vergelijkbare steden in Nederland, België en Duitsland
6.2 HORECA
- SAB wil deze groep ondernemers daar waar het kan meer zelfregulerende ruimte bieden.
- Verruiming van de terrasbenutting met 3 maanden tot het hele jaar tegen dezelfde kosten.
- Soepelere regels bij het aanvragen van een tijdelijk terras en overkappingen en zijfiappen.
- Snellere vergunning voor terrasverwarming op elektriciteit.
- Muziekvergunningen verruimen.
- Als een ondernemer een pand verhuurd voor bewoning en naast gelegen ligt eerder al een horeca pand dan heeft deze laatste voorrang in regelgeving. De bewoners kunnen dan niet klagen over geluidsoverlast die binnen de gestelde norm blijft. De verhuurder dient dat expliciet in zijn verhuurcontract op te nemen.
- Meer tact en overleg bij eventuele horecaoverlast met het aanstellen van één vaste ambtenaar voor gebiedsdelen
6.3 OPLEIDINGEN
- Intensievere ondersteuning bij het zoeken naar geschikte locaties. (eventueel ombouwen kantoorpanden) in de stad voor opleidingsinstituten. Zoeken naar hybride oplossingen wonen, werken, recreëren.
- SAB wenst geen rem op buitenlandse studenten aan de Universiteit Maastricht (UM). Maastricht is een euregionale stad met mondiale uitstraling.
- Studenten meer betrekken als vrijwilliger bij senioreninstellingen en in ruil daarvoor mogen zij langer over hun studie doen zonder extra kosten, dat kan via Match, een project van de UM.
- Studenten de mogelijkheid bieden om gratis een cursus Maastrichts te volgen zodat ze korter bij de oorspronkelijke burger komen te staan. Ook dit bevordert de integratie, het onderlinge begrip en wellicht een aanbeveling om na de studie in Maastricht te blijven.
- Vrijwilligersorganisaties zoals Veldeke Krink Mestreech en de Limbörgse Academie zetten zich al jarenlang in voor het behoud en de promotie van het Maastrichts. Nieuwkomers dienen actief en overal kennis te kunnen nemen van cultuur en dialect van onze stad
- SAB vindt dat vanuit alle opleidingen een volgende stap gezet dient te worden n.l van facultatief en vrijblijvend vrijwilligerswerk naar structureel gemeentebeleid.
6.4 WERVING
- Werven van ondernemers op het gebied van cultuur en hoogwaardige attracties en beschikbaar stellen van locaties tegen acceptabele condities.
- Beschikbaar stellen van leegstaande gemeentelijke. kantoorpanden als inrichting voor kleine multidisciplinaire activiteiten. (zie ook eerder bij 6.3)
- Werving en facilitering voor de vestiging van een blijvende interactieve hoogwaardige moderne tentoonstelling met steeds wisselende items b.v. in de Gashouder.
- Werving van een hoogwaardig casino met reguliere vergunning en strakke regelgeving voor kansspelpreventie voor in het centrum van de stad.
- Intensievere werving van bedrijven en instituten die afgestemd zijn op de behoefte van afgestudeerden.
- Stimuleringssubsidies en andere faciliteiten voor startende ondernemers.
- Vestigingsvoorwaarden fors gunstiger, transparanter en makkelijker maken.
6.5 INDUSTRIËLE ACTIVITEIT
- Vinden en creëren van werk voor lager opgeleiden of het verzorgen van bij- of omscholing.
- Maakindustrie die vanwege o.a. ruimtegebrek zich moet vestigen buiten de gemeentegrens en werkgelegenheid biedt aan onze burgers, daar waar mogelijk steunen.
- Meer over de landsgrenzen denken en handelen. Gebruik de Euregio.
- Uitstraling van industriegebieden verbeteren door groenaanplant en plaatsen van houtwallen.
6.6 WONEN
- Ook in Maastricht lopen wij tegen de stikstofregels aan. Wij hebben tussen de 8.000 en 10.000 nieuwe woningen nodig.
- Er dienen meer levensloopbestendige woningen, kangoeroewoningen en patio's gebouwd te worden voor de steeds groter wordende groep senioren.
- SAB vindt dat de Karosseer gezien moet worden als een wijk van Maastricht en zodoende ook gelijk behandeld dient te worden.
- Uiteraard mits er wordt voldaan aan gedrag en regels die gelden, zijn wij voorstander van het bijbouwen van woonwagenkampjes.
- Vergunning voor projectontwikkelaars scherper formuleren, de participatie moet in handen blijven van de gemeente. Er moet duidelijk en eerlijk overlegd worden met bewoners en meer geluisterd worden. Meer begrip tonen en tijdig vooraf voorgenomen ontwikkelingen delen.
- Betaalbare koop-woningen voor jonge starters tot € 290.000 bouwen daar waar mogelijk en met nieuwe subsidieregelingen en voordelige rentecontracten.
- Betaalbare woningen voor jonge gezinnen met voldoende buitenspeelruimte voor hun kinderen.
- Geleidelijk vervangen van het oude woningbestand (van wegen vocht, isolatie etc.) rekening houdend met krimp, betaalbaarheid.
- Meer sociale huurwoningen, afwisseling in bouwstijl, groenvoorziening en parkeergelegenheid.
- Bij nieuwbouwplannen de nadruk leggen op kwaliteit van de woonomgeving. Dus rekening houden met ruimte en groen.
- Wooneenheden voor studenten creëren in langdurig leegstaande kantoorgebouwen nabij het centrum.
- Versnelde aangepaste bouw van een campus en bijbehorende sporthal op Randwijck.
6.7 OPVANG DAKLOZEN
- Opvangcentra voor daklozen niet in het centrum van de stad of midden in een wijk plaatsen, maar op een geschikte locatie met ruimte en mogelijkheden voor dag invulling.
- Activiteiten aanbieden naar kennis en vermogen.
- Daklozen die overlast veroorzaken moeten worden gesanctioneerd en door begeleiding weer op het goede spoor worden gezet. ·
- Bij psychische stoornissen en verslavingsproblemen dienen de deskundige hulpinstanties te worden ingeschakeld. Er is geen plaats voor vrijblijvendheid.
- Hulp bij schuldaflossing1 bij het krijgen van werk en inkomen en het zoeken na verloop van tijd van een woning.
- Langdurige nazorg na re-integratie.
6.8 VERPAUPERING
- Pandeigenaren met fors achterstallig onderhoud aan de buitenkant van hun pand verplichten dit op te knappen.
- Daar waar de eigenaar dit niet wil of kan, zal de gemeente dit laten doen en bij verkoop of erfenis zal de oude eigenaar of erven dit moeten betalen verhoogd met de rente.
- Een reorganisatie van de welstandscommissie meer adviserend met minder bevoegdheden en met een brede vertegenwoordiging van belanghebbenden.
- Leegstaande panden van de gemeente in de binnenstad tijdelijk inrichten als expositieruimte voor kunstenaars en/of sociale activiteiten tegen een zeer lage sociale huur, uitsluitend kortstondig van aard.
- SAB is voorstander van het versterken van de rafelranden van de stad, maar staat een vrijstaat niet toe. Wij zijn binnen de voor iedereen geldende regels in Nederland bereid om mee te denken in oplossingsrichtingen.
6.9 WERKEN
- Volgens SAB is werken een van de beste manieren om (dreigende) armoede op te lossen. Wel dienen daarvoor een aantal vangnetten te worden ingericht.
- Burgers met een uitkering die geestelijk en lichamelijk in staat zijn te werken, inzetten in het Sociaal Ontwikkelbedrijf voor het onderhouden van de groenvoorziening, straatmeubilair en andere ergernissen bij de burgers.
- Zij ontvangen dan een toeslag op hun uitkering, die de rijks toeslagen niet kan doen verlagen. ( wij wensen geen tweede toeslagenaffaire)
- Als het aan SAB ligt wordt iedereen met een uitkering die werkt dus extra beloond. Het moet aantrekkelijker worden om te werken om een extra inkomen te genereren.
- Er dient een stimuleringspakket te komen om oudere werknemers aan het werk te krijgen en te houden. Oudere werknemers met een schat aan ervaring kunnen onze jongeren opleiden op diverse vakgebieden.
- Er moet ruim verschil in beloning zitten tussen werkwelwillenden en diegene die niet willen.
- De "granieten laag" in de bijstand die niet meer willen werken, daar dient geen energie meer in gestoken te worden. Zij dienen op de sociale minimumuitkering gezet te worden en ook hun toeslagen dienen bevroren te worden.
- Een uitzondering dient gemaakt te worden voor diegene die vanwege hun leeftijd of beperking niet meer aan het werk komen.
- Vrijstelling sollicitatieplicht bij vrijwilligerswerk door langdurige werkelozen.
- Uiteraard geldt voor SAB dat alles in deze en volgende paragraaf gebaseerd moet zijn op medemenselijkheid en maatwerk.